JOHDANTO
Vauhtiin päästään – riskejä edessä
- Talous nousee suhdannekuopasta, mutta riskejä elpymisen tiellä riittää.
- Hallituksen sopeutustoimet voivat johtaa ennakoitua suurempaan yksityisen kulutuksen laskuun kotitalouksien reagoidessa sosiaalietuusleikkauksiin varautuvasti.
- Työmarkkinoiden dynamiikka on koetuksella, ja sopimisen vaikeutuminen voi johtaa uusiin taloutta supistaviin konflikteihin.
- Kansainvälinen ympäristö on epävarmuuden tilassa, sillä Lähi-idän heikentynyt turvallisuustilanne ja Yhdysvaltojen tulevat vaalit voivat johtaa negatiivisiin yllätyksiin kansainvälisessä kaupassa, jonka vakaus on Suomen talouden toipumisen kannalta tärkeää.
Suomi on kituliaan talouskasvun vaiheessa, mutta ennusteemme perusteella tulevien vuosien kehitys on edellisiä valoisampi. Ennustamme kuluvan vuoden bruttokansantuotteen kasvuksi 0,4 prosenttia, ja vuosille 2025–2026 vastaavat luvut ovat 2,1 ja 2,0 prosenttia. Arviotamme kuluvan vuoden talouskasvusta on tarkistettu alaspäin muun muassa rakentamisen sitkeiden ongelmien vuoksi, mutta näemme talouden kasvavan vuonna 2025 syksyn ennustettamme (1,7 prosenttia) ripeämmin. Ennusteemme talouden kasvusta merkitsee suunnanmuutosta vuodesta 2023, jolloin talous supistui 1,0 prosenttia Tilastokeskuksen ennakkotietojen perusteella. Talouden merkittävä supistuminen on kuitenkin poikkeuksellista, ja tätä vasten tulevat vuodet merkitsevät paluuta normaalimpaan aikaan. On kuitenkin huomattava, että ennusteemme mukaan edellisen vuoden heikon talouskehityksen umpeen kurominen tapahtuu vasta ensi vuonna.
Parempaa kohti
Keskeisistä vientimarkkinoista arvioimme, että euroalue pääsee viime aikojen talousongelmistaan eroon hiljalleen, kun taas Yhdysvalloissa niitä ei ilmaantunut alkuunkaan. Euroalueella toipuminen Venäjän hyökkäyssodan aiheuttamista energiahintapiikistä ja tarjontahäiriöistä on käynnissä, mutta paremmat ajat ovat edessä. Vahvasti yksityiseen kulutukseen ja elvyttävään finanssipolitiikkaan nojaava Yhdysvaltojen talous on selviytynyt koronapandemiaa seuranneesta inflaatiosokista ja rahapolitiikan kiristämisestä liki mustelmitta. Molemmissa talouksissa keskuspankkien koronlaskut alkavat tänä vuonna ja jatkuvat vuonna 2025, mikä merkitsee ohjauskorkojen asettumista keskuspankkien pitkän aikavälin tavoitetasolle.
Kysynnän ja tarjonnan tase
Huolimatta kituliaasta talouskasvusta ennakoimme, että työmarkkinat ovat melko vakaat ennustejaksolla. Työttömyys pysyy vuoden 2023 lukemissa kuluvan ja seuraavan vuoden, mutta vuonna 2026 näemme työttömyyden kasvavan 7,4 prosenttiin. Työllisyydessä kehitys on vastaavaa, ja työllisten osuus työvoimasta laskee hallituksen työllisyystoimista huolimatta vuonna 2026. Työn tuottavuuden odotamme puolestaan kasvavan 2,1 ja 2,9 prosenttia vuosina 2025–2026, minkä vuoksi työllisyysasteen pudotus ei kanavoidu merkittävästi talousnäkymän heikentymiseen.
Viennin osalta Suomi on vedenjakajalla. Odotamme, että vienti supistuu kuluvana vuonna 0,9 prosenttia mutta kääntyy vajaan kolmen prosentin kasvuun vuosina 2025–2026. Viennin näkymät kytkeytyvät tiiviisti kansainväliseen suhdannekehitykseen, jonka ennustamme kohenevan ennustejakson loppua kohden etenkin euroalueen osalta. Odotuksia viennin paranemisesta tukevat myös kohentuneet tiedot teollisuuden luottamuksesta ja kustannuskilpailukyvystä.
Inflaation odotamme hidastuvan merkittävästi viime vuoden korkeista luvuista. Inflaation hidastumiseen vaikuttavat yhtäältä Venäjän sotatoimia seuranneiden tarjontasokkien hiipuminen ja toisaalta kireä rahapolitiikka. Ennustamme kuluvalle vuodelle hintojen kasvuksi 2,2 prosenttia, ja vuosille 2025–2026 inflaatio laskee kahden prosentin tuntumaan. Yksityinen kulutus kasvaa ennustejaksolla reaaliansioiden kehityksen mukana. Arvioimme, että yksityisen kulutuksen kasvu jää 0,4 prosenttiin kuluvana vuonna ja vauhdittuu 1,2 ja 1,9 prosenttiin vuosina 2025–2026.
Investoinnit kärsivät etenkin rakennusinvestointien puutteesta. Tämä painaa ennustettamme kuluvan vuoden investoinneista -1,2 prosenttiin. Rahapolitiikan keveneminen tänä ja ensi vuonna parantaa investointinäkymiä tuleville vuosille, ja arvioimmekin, että investoinnit kasvavat noin kolmen prosentin luokkaa vuosina 2025–2026. Osaltaan positiivisempaan kehitykseen tulevina vuosina vaikuttavat suuret maanpuolustushankinnat.
Julkisen talouden kohdalla ongelmat eivät ole poistuneet. Arvioimme, että julkinen talous säilyy alijäämäisenä läpi ennustejakson, ja valtionbudjetti on keskimäärin kymmenen miljardia alijäämäinen vuosittain. Julkista taloutta painavat tutut ongelmat. Verotulojen kasvu on ennakoitua heikompaa ja menopuolella merkittävänä tekijänä korostuvat kasvaneet velanhoitokustannukset. Hallituksen toimet eivät ennusteemme mukaan riitä velkaantumiskehityksen kääntämiseen.
Vauhdin ylläpito vaatii pystyssä pysymistä
Huolimatta Laboren ennusteen lupauksia herättävästä perusurasta arvioimme, että kasvun tiellä on selkeästi tunnistettavia riskejä. Ensimmäinen riski liittyy julkista taloutta vahvistaviin sopeutustoimiin. Arvioimme, että sopeutustoimet saattavat johtaa ennakoitua suurempaan yksityisen kulutuksen supistumiseen kotitalouksien varautuessa tulojen pudotukseen. Ei ole lainkaan poissuljettua, että kotitaloudet alkavat tasata kulutustaan jo ennen leikkauspäätösten voimaantuloa, ja näin sopeutuspäätökset johtavat kysynnän putoamiseen ennakoivasti. Toinen riski liittyy meneillään oleviin työmarkkinauudistuksiin. Vakiintuneet sopimisen käytännöt ovat keskeinen sopijaosapuolten työtaakkaa vähentävä tekijä, ja äkilliset muutokset voivat kasvattaa merkittävästi sopimisen kustannuksia. Kolmas riski liittyy kansainväliseen talouteen. Vaikka Venäjän hyökkäyssodan aiheuttama energiahintasokki on laajalti hiipunut, eivät geopoliittiset riskit ole kokonaan kadonneet. Lähi-idän heikentynyt turvallisuustilanne ja tulevat Yhdysvaltain presidentinvaalit voivat tuoda mukanaan vaikeasti ennakoitavia häiriötekijöitä kansainväliseen talouteen, joista Suomi pienenä avotaloutena herkästi kärsii.
Kuvio 1. Tuotannon suhdannekuvaaja 2015:01–2024:01
Kuvio 2. Teollisuustuotannon volyymi-indeksi ja teollisuuden luottamus 2009:01–2024:03
Johdanto (PDF)