Ostovoima kasvuun synkän kauden jälkeen – sosiaalietuuksien leikkaukset jakavat kotitalouksia
Syksyn talousennusteeseen liittyvissä esimerkkiperhelaskelmissa Työn ja talouden tutkimus LABORE (Labore) seuraa kahdeksan kuvitteellisen perheen tulojen, verojen ja veronluonteisten maksujen sekä ostovoiman kehitystä. Tänä vuonna raporttiin on lisätty täysin uusi esimerkkiperhe: yksinasuva korkeakoulutettu.
Bruttotulot
Ansiotulojen voimakas kasvu jatkuu vahvana viime vuoden tapaan. Oletamme, että laskelmien viiden palkansaajakotitalouden palkkatulot kasvavat keskimäärin 4,0 prosenttia vuonna 2024, 3,9 prosenttia vuonna 2025 ja 4,0 prosenttia vuonna 2026. Ansiotasoindeksin kasvun oletukset perustuvat Laboren tekemään syksyn 2024 talousennusteeseen.
Kansaneläkeindeksiin ja työeläkeindeksiin tehdään ansiotason kasvua suuremmat indeksikorotukset vuonna 2024. Tällä on positiivinen vaikutus etenkin eläkkeisiin, mutta myös joihinkin kansaneläkeindeksiin sidottuihin etuuksiin, kuten toimeentulotukeen. Suurista indeksikorotuksista huolimatta monet kansaeläkeindeksiin sidotut etuudet on jäädytetty vuoden 2023 tasolle. Näitä ovat muun muassa työmarkkinatuki, peruspäiväraha ja yleinen asumistuki. Lisäksi ansiosidonnaiseen työttömyysturvaan tehdään porrastus 2.9.2024 alkaen. Vuosina 2025–2026 sekä työeläkeindeksin että kansaneläkeindeksin kehitys jää noin puoleen ennustetusta ansiotason kehityksestä.
Yleiseen asumistukeen ja ansiosidonnaiseen työttömyysturvaan tehdään useita muutoksia vuonna 2024. Näillä muutoksilla on lähtökohtaisesti negatiivinen vaikutus kyseisiä etuuksia saavien kotitalouksien tuloihin. Muutokset vaikuttavat etenkin yksinhuoltajaperheeseen ja ansiosidonnaista saavaan työttömään. Molemmilla perheillä tulojen kehitys on negatiivinen vuonna 2024. Kaikilla muilla perheillä tulojen kehitys on positiivinen ja jatkuu sellaisena koko tarkasteluajanjakson ajan.
Lapsilisiin tehdään useita korotuksia vuonna 2024. Yksi näistä on korotus yksinhuoltajakorotukseen. Tällä on vaikutus ainoastaan yksinhuoltajaperheeseen. Toinen lapsiin liittyvä korotus on työtulovähennykseen tehtävä lapsikorotus vuonna 2025. Lapsikorotus on 50 euron korotus vähennyksen enimmäismäärään jokaista lasta kohden. Korotuksen määrä on kaksinkertainen yksinhuoltajille. Työtulovähennyksen lapsikorotus vaikuttaa kaikkiin raporttimme lapsiperheisiin.
Käytettävissä olevat tulot
Kaikkien palkansaajakotitalouksien verotus kevenee tänä vuonna. Kyseiset veronkevennykset ovat 0,5–0,7 prosenttiyksikköä riippuen esimerkkiperheestä. Ensi vuonna perheiden välillä on kuitenkin enemmän hajontaa: osalla palkansaajista verotus kiristyy ja osalla kevenee. Verotus kiristyy vuonna 2025 hyvätuloisella perheellä, toimihenkilöperheellä ja yksinasuvalla. Veroaste puolestaan laskee työntekijä- ja yksinhuoltajaperheellä. Erot johtuvat verotukseen tehtävistä muutoksista; esimerkiksi ansiotulovähennyksen korvaaminen työtulovähennyksellä suosii pieni- ja keskituloisia. Lisäksi työtulovähennykseen tehdään noin 100 miljoonan euron korotus suosien juuri pieni- ja keskituloisia. Muutoksia tehdään myös eläkkeiden verotukseen eläketulovähennyksen leikkauksen myötä, mikä nostaa noin 2 500–4 000 euroa eläkettä saavien eläkeverotusta. Tällä on vain pieni vaikutus esimerkkimme eläkeläispariskuntaan.
Vuosina 2024–2026 käytettävissä olevat nimelliset tulot kasvavat prosentuaalisesti eniten työntekijäperheellä. Lähes yhtä vahvasti käytettävissä olevat tulot kehittyvät myös muilla palkansaajaperheillä, yksinhuoltajaperhettä lukuun ottamatta. Heikoin tilanne on ansiosidonnaista saavalla työttömällä, jonka nimelliset tulot laskevat jopa kymmenen prosenttia vuonna 2025. Tämä on seurausta ansiopäivärahan porrastuksesta, joka astui voimaan 2.9.2024. Tilanne on hankala myös yksinhuoltajaperheelle, sillä yleisen asumistuen leikkaus pudottaa perheen tuloja 3,7 prosenttia vuonna 2024.
Pidemmän aikavälin 2015–2026 tarkastelussa toimihenkilö- sekä työntekijäperheen käytettävissä olevat tulot ovat kasvaneet prosentuaalisesti eniten. Heikoin kehitys on ollut ansiosidonnaista saavalla työttömällä; ansiopäivärahan porrastus tiputtaa kyseisen esimerkin muiden esimerkkiperheiden kehityksestä.
Perhekohtaiset kulutuskorit ja inflaatio
Perheille on laskettu kulutustutkimuksen perusteella niille ominaiset kulutuskorit, joiden hintakehitys kuvaa perheiden kohtaamaa inflaatiovauhtia. Vielä viime vuonna perheet voitiin jakaa käytännössä kahteen eri ryhmään niiden koetun inflaation perusteella: asunnon omistajiin ja asunnon vuokraajiin. Tällöin omistusasumisen kustannusten ja korkojen nousu oli merkittävästi vuokrien nousua suurempaa. Vuonna 2024 näiden perheiden välinen ero on tasaantunut lähes kokonaan. Kun omistusasujien inflaatioprosentit vaihtelevat 2,3–3,4 prosentin välillä, asunnon vuokraajien kokemat inflaatiot ovat 1,9–2,0 prosentin välillä. Seuraavina vuosina tilanne kääntyy päinvastoin: omistusasujien kokema inflaatio alittaa vuokralla asuvien inflaation vuosina 2025–2026.
Kun tarkastellaan inflaation kehitystä pidemmällä aikavälillä eli vuosina 2015–2026, suurimman inflaation kokee yksinasuva korkeakoulutettu. Inflaatio tämän esimerkin kulutuskorille tuona ajanjaksona on yli 34 prosenttia. Toisena on toimihenkilöperhe, jonka kulutuskorin hinnat ovat nousseet 32,7 prosenttia. Molempia perheitä yhdistää omistusasuminen ja asuntovelka. Vuosina 2022–2023 moninkertaisesti kasvaneilla koroilla onkin merkittävä vaikutus näiden perheiden pitkän aikavälin inflaatioon.
Hitain pitkän aikavälin inflaatiovauhti on yksinhuoltajaperheellä. Vuokra-asumisen maltillinen kallistuminen viime vuosien aikana on säästänyt vuokralla asujat suuremmalta asumiskustannusten nousulta. Käänne voi olla kuitenkin edessä, sillä jo ensi vuonna vuokrien kasvun pitäisi olla omistusasumisen kustannusten kehitystä nopeampaa.
Ostovoima
Käytettävissä olevat tulot ja perhekohtaisten kulutuskorien hintakehitykset määräävät yhdessä perheiden ostovoiman eli reaaliset käytettävissä olevat tulot. Kahden negatiivisen vuoden jälkeen ostovoima kääntyy kasvu-uralle suurimmalla osalla perheistä vuonna 2024. Poikkeukset ovat yksinhuoltajaperhe ja ansiosidonnaista saava työtön. Näihin perheisiin kohdistuvat leikkaukset ovat sen verran suuria, että ostovoiman kehitys säilyy negatiivisena tänä ja ensi vuonna.
Ostovoima kehittyy vuoteen 2026 mennessä parhaiten työntekijäperheellä. Lähes yhtä vahvaa kehitys on toimihenkilöperheellä, hyvätuloisella perheellä ja yksinasuvalla. Kaikki edellä mainitut perheet ovat palkansaajaperheitä ilman suurempia tulonsiirtoja. Heikoiten ostovoima kehittyy ansiosidonnaista saavalla työttömällä, sillä ansiopäivärahan porrastus heikentää merkittävästi reaalisia käytettävissä olevia tuloja edellisiin vuosiin verrattuna.
Myös pidemmällä aikavälillä katsottuna työntekijäperheen ostovoiman kehitys on ollut esimerkkiperheistämme paras. Seuraavaksi eniten suotuisasta kehityksestä ovat hyötyneet työmarkkinatukea saava työtön ja eläkeläispariskunta. Näillä kaikilla kolmella perheellä ostovoima on vuonna 2026 korkeammalla kuin vuonna 2015. Lopuilla viidellä perheellä ostovoima on kokonaisuudessaan 12 vuoden aikana heikentynyt. Tämä kertoo varsin karua kieltä suomalaisten ostovoiman kehityksestä viimeisen reilun kymmenen vuoden osalta. Negatiivinen ostovoiman kehitys koskettaakin varsin laajaa ja kirjavaa joukkoa: mukana on sekä omistusasujia hyvätuloisistakin palkkatöistä että etuuden saajia, kuten ansiosidonnaista saava työtön ja yleistä asumistukea saava yksinhuoltaja. Heikko ostovoiman kehitys johtuu kuitenkin näillä ääripäillä eri syistä: palkansaajien ostovoimaa on heikentänyt etenkin nopea inflaatio, kun taas etuuden saajilla tilannetta ovat pahentaneet etuuksiin tehdyt leikkaukset.
Ostovoiman muutos 2015–2023 (keskimäärin), 2024, 2025 ja 2026
Käytettävissä olevien tulojen nimellinen kehitys 2015–2026
Ostovoiman kehitys 2015–2026
Oletukset talouspolitiikasta
- Tuloveroasteikkoon tehdään oletettua palkkakehitystä vastaavat indeksitarkastukset lukuun ottamatta tuloveroasteikon kahta ylintä porrasta.
- Vuonna 2025 työtulovähennystä korotetaan työn verotuksen keventämiseksi 100 miljoonalla eurolla. Työtulovähennykseen tehdään myös palkkakehitystä vastaavat indeksitarkistukset. Lisäksi ansiotulovähennys poistetaan ja se korvataan täysimääräisesti työtulovähennyksellä.
- Työtulovähennykseen lisätään myös lapsikorotus. Korotuksen suuruus on 50 euroa jokaisesta lapsesta; yksinhuoltajalle korotus toteutetaan kaksinkertaisena.
- Kahden ylimmän tuloluokan marginaaliveroprosentit muuttuvat 0,25 prosenttiyksiköllä vuonna 2025: toiseksi ylimmän tuloluokan marginaaliveroprosentti on jatkossa 41,75 ja ylimmän tuloluokan marginaaliveroprosentti on 44,25.
- Keskimääräinen kunnallisveroprosentti pysyy 7,46 prosentissa vuosina 2025 ja 2026.
- Työttömyysvakuutusmaksu työntekijälle laskee 0,2 prosenttiyksikköä 0,59 prosenttiin vuonna 2025. Sairausvakuutuksen päivärahamaksu laskee 0,18 prosenttiyksikköä (0,83 %-yks. vuonna 2025), kun taas sairausvakuutuksen sairaanhoitomaksu nousee 0,56 prosenttiyksikköä (1,07 %-yks. vuonna 2025).
- Työeläkeindeksi nousee 2,3 prosenttia sekä vuonna 2025 että vuonna 2026.
- Kansaneläkeindeksi nousee 1,9 prosenttia sekä vuonna 2025 että vuonna 2026. Kansaneläkeindeksiin sidotut eläkkeet ja toimeentulotuki tarkastetaan indeksin mukaisesti vuosina 2025 ja 2026. Yleisen asumistuen, työmarkkinatuen ja peruspäivärahan indeksijäädytykset jatkuvat vuosina 2025–2026.
- Ansiopäivärahan porrastus kohdentuu vasta vuoden 2025 alussa työttömäksi jääneeseen.
- Vuonna 2025 eläketulovähennykseen tehdään leikkaus 150 miljoonalla eurolla.
- Kotitalousvähennys supistuu 100 miljoonalla eurolla vuonna 2025. Enimmäismäärä laskee 2 250 eurosta 1 600 euroon. Myös vähennysprosentit laskevat sekä työkorvauksen (-15 %-yks.) että palkkojen (-2 %-yks.) osalta. Samalla omavastuu nousee 100 eurosta 150 euroon.