Milloin synnyit? Suhteellisen iän pitkäaikaiset vaikutukset mielenterveyteen Suomessa
Viime aikoina julkisuudessa on keskusteltu laajasti siitä, pitäisikö perustusopetuslakia muuttaa siten, etteivät loppuvuonna syntyneet voisi enää lykätä koulunkäynnin aloitustaan vuodella eteenpäin. Muutoksen perusteluksi on esitetty halua turvata lasten varhainen tuki ja välttää eriarvoistuminen.
Muutosehdotus on sittemmin hallituksen toimesta torpattu ainakin toistaiseksi ja kenties hyvä niin, sillä tutkimusnäyttöä on laajasti siitä, ettei koulunkäynnin aloittaminen luokkansa nuorimpana (joita loppuvuonna syntyneet olisivat) ole suotavaa. Sen on nimittäin havaittu lisäävän lasten todennäköisyyttä päätyä erityisopetukseen, jäädä luokalleen, saada ADHD-diagnoosi ja kärsiä nuoruusiän masennuksesta.
Nuoruusiän vaikutusten lisäksi loppuvuodesta syntymisellä voi olla myös vaikutuksia pitkälle aikuisuuteen. Tuoreessa tutkimuksessa sen havaittiinkin lisäävän aikuisten naisten todennäköisyyttä masennuslääkkeiden ostoon ja masennuksesta johtuvan laitoshoidon tarvetta. Tämän tutkimuksen tulokset korostavat sitä, että henkilön syntymäajankohta voi vaikuttaa heidän elämäänsä pitkälle aikuisuuteen.
Epäselvää edelleen on, johtuvatko etenkin nuoruusiän tulokset siitä, että henkilö on vertaisryhmänsä nuorin/pienin ja tulee esimerkiksi kiusatuksi vai siitä, että henkilö on kyvyiltään liian kypsymätön aloittamaan koulun. Etenkin jälkimmäisen tapauksessa ei kaavailtu aloitusikärajan jäykistäminen luultavastikaan olisi tuonut haluttuja vaikutuksia vaan pikemmin päinvastoin: se luultavasti olisi lisännyt jo nyt havaittuja negatiivisia vaikutuksia loppuvuodesta syntyneille, jos hitaamin kypsyneiltä viedään pois mahdollisuus aloittaa koulu vuotta myöhemmin. Pikemmin olisi syytä pohtia, voisivatko esimerkiksi joustavammat aloitusikärajat vähentää suhteellisen iän negatiivisia vaikutuksia? Tai pitäisikö koululuokkien sisäistä vaihtelua ikärakenteessa huomioida paremmin oppilaiden hyvinvoinnin näkökulmasta?
Kirjoitus pohjaa tutkimukseen, joka on julkaistu Laboren työpaperit sarjassa.