Essays on vocational education, human capital, and the life cycle
Tutkimuksia ammatillisesta koulutuksesta ja inhimillisestä pääomasta yli elinkaaren
Tiivistelmä
Väitöskirja sisältää neljä koulutuksen taloustieteen tutkimusartikkelia. Artikkelit käsittelevät ammatillisen koulutuksen, inhimillisen pääoman ja työmarkkinatulemien yhteyttä yli elinkaaren. Ensimmäisessä artikkelissa tarkastellaan Suomen 70-luvun peruskoulu-uudistuksen vaikutusta työmarkkinatulemiin yli elinkaaren. Uudistus nosti ikää, jossa oppilaat jaettiin ammatilliseen ja yleissivistävään koulutukseen, 11:stä 16:een, ja lisäsi akateemisten oppiaineiden määrää opintosuunnitelmassa. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että uudistuksella oli negatiivinen vaikutus työllisyyteen työuran alkuvaiheessa, mutta positiivinen vaikutus myöhemmällä uralla. Tulosten perusteella uudistus näyttäisi myös lisänneen ansioita myöhemmin työuralla.
Toinen artikkeli tutkii Suomessa vuosina 1999-–2001 toteutetun ammatillisen koulutuksen seurauksia. Uudistus pidensi aiemmat kaksivuotiset tutkinnot kolmevuotisiksi, minkä myötä kaikki ammatillisen tutkinnon suorittaneet saivat yleisen jatko-opintokelpoisuuden. Ammatillisen koulutuksen työelämävastaavuutta lisättiin sisällyttämällä opintoihin pakollinen työharjoittelujakso. Tulosten mukaan uudistus ei lisännyt oppilaiden jatko-opintoihin osallistumista tai parantanut heidän työmarkkinatulemiaan. Tulokset kuitenkin osoittavat uudistuksen johtaneen suurempaan todennäköisyyteen keskeyttää opinnot.
Kolmannessa artikkelissa tarkastellaan, voidaanko jatkuvaa oppimista tukea keskellä työuraa edistämällä työntekijöiden osaamisen kehittämistaitoja ryhmävalmennuksessa. Tutkimus toteutettiin satunnaistettuna kenttäkokeena, johon osallistui 1119 keski-iältään 49-vuotiasta tradenomia ja insinööriä. Tulokset osoittavat, että ryhmävalmennus lisäsi korkeakouluopintoihin osallistumisen todennäköisyyttä.
Neljännessä artikkelissa arvioidaan ammatillisen koulutuksen ja yleissivistävän koulutuksen vaikutusta Puolustusvoimien peruskokeissa mitattuihin kognitiivisiin kykyihin ja persoonallisuuspiirteisiin. Kuvailevan analyysin perusteella molemmissa testituloksissa on eroavaisuuksia testintekohetkeen mennessä suoritetun koulutuksen mukaan. Tulosten perusteella kuitenkin vaikuttaa, että eroavaisuudet johtuvat valikoitumisesta eivätkä siten ole koulutuksen kausaalivaikutus.
Julkaisun tiedot
Ollikainen, J.-P. (2022), Essays on vocational education, human capital, and the life cycle, Jyväskylän yliopisto, Väitöskirjat 476.
- ISSN: 2489-9003
- ISBN: 978-951-39-8973-6 (verkkojulkaisu)
- Uutinen

- Jani Kuhakoski
- erikoistutkija
- Puh. +358-40 940 2697
- jani.kuhakoski@labore.fi
- Tutkijaprofiili