Customer Loyalty Programmes and Consumers
Palkansaajien tutkimuslaitoksen tutkimus ”Customer Loyalty Programmes and Consumers” tarkastelee laajasti erilaisia, lähinnä kaupan sekä rahoitussektorin asiakkaille suunnattuja kanta-asiakasjärjestelmiä Suomessa mutta myös Ruotsissa. Tutkimuksessa esitellään myös sitä, miten taloustieteen kirjallisuudessa on arvioitu eri tuotteiden sidonnan ja niputtamisen taloudellisia vaikutuksia. Raportissa tarkastellaan lisäksi EU:n kilpailuoikeuden tapaa arvioida näitä käytäntöjä. Palkansaajien tutkimuslaitoksen tutkimuksessa esitellään myös teoreettinen malli, jonka avulla voidaan arvioida niputtamisen vaikutuksia rahoituspalveluiden hintoihin ja kuluttajaylijäämään. Tämä analyysi tarjoaakin tuoreen näkemyksen siitä, mistä vakuutus- ja pankkipalveluiden yhteen niputtamisessa on kysymys ja siitä, mikä siinä on kuluttajien ja kilpailun kannalta huolestuttavaa. Raportissa suositellaan, että kanta-asiakasjärjestelmien kattavuutta yli toimialojen sekä etuuksien kertymisjakson pituutta rajoitettaisiin kilpailun lisäämiseksi ja hintojen alentamiseksi.
Raportista on julkaistu myös suomenkielinen versio (Raportteja 32).
Julkaisun tiedot
Kari, M., Kiema, I., Kuoppamäki, P. & Lehto, E. (2017), Customer Loyalty Programmes and Consumers, Raportteja 36, Palkansaajien tutkimuslaitos.
- ISSN: 2242-6914 (pdf)
- ISBN: 978-952-209-167-3 (pdf)
- Mediatiedote
- Julkaisu PDF-muodossa
- Ilkka Kiema
- tutkimusohjaaja
- Puh. +358-40 940 2287
- ilkka.kiema@labore.fi
- Tutkijaprofiili