Miksi järjestäytymisaste laskee ja mitä siitä seuraa?

T&Y 4/2025 Artikkeli Petri Böckerman, Salla Kalin, Toni Juuti, Merja Kauhanen, Tuomo Suhonen

Suomalaisten into kuulua ammattiliittoon on laskenut jyrkästi 1990-luvun alusta lähtien. Jos kehitys jatkuu samanlaisena, liittoihin kuuluu pian alle puolet suomalaisista työntekijöistä. Kehitykseen on vaikuttanut ainakin mahdollisuus kuulua työttömyyskassaan ilman ammattiliiton jäsenyyttä, mutta kaikkia vaikuttavia mekanismeja ei vielä ymmärretä. Yleissitovuuden takia työehtosopimusten kattavuus voi silti tulevaisuudessakin pysyä korkeana.

Miksi järjestäytymisaste laskee ja mitä siitä seuraa?
Kuva: Hans Eiskonen.

Suomen työmarkkinamallissa työehtosopimusjärjestelmällä on keskeinen rooli palkkojen ja muiden työsuhteen ehtojen määrittelyssä. Laajat ja kattavat työehtosopimukset ovat olleet pitkään niin itsestään selvä osa suomalaisia työelämän käytäntöjä, että työnantajien ja työntekijöiden ammatillisen järjestäytymisen merkitys niiden takana voi helposti unohtua.

Kuten monissa muissa maissa, myös Suomessa työehtosopimusten laaja kattavuus ja koko mallin legitimiteetti uhkaa murentua järjestäytymisasteen laskiessa niin työntekijä- kuin työnantajapuolella. Orpon hallitus valmistelee lakimuutosta, joka poistaisi ammattiliiton jäsenmaksun verovähennysoikeuden. Muutos voimistanee ammatillisen järjestäytymisen laskua. Norjalaisilla aineistoilla tehty tuore tutkimus1 osoittaa, että vastaava verotuki on lisännyt merkittävästi työntekijöiden halukkuutta liittyä ammattiliittoihin. Sama pätee myös toisin päin: kun jäsenyys menettää taloudellisen houkuttelevuutensa, jäsenmäärät todennäköisesti laskevat ja ammattiyhdistysliikkeen neuvotteluvoima heikkenee.

Tässä artikkelissa tarkastelemme palkansaajien ammatillisen järjestäytymisen pitkäaikaisia kehitystrendejä Suomessa. Pyrimme lisäksi aiemman tutkimuksen ja ryhmittäisten kehityskulkujen perustella arvioimaan, mitkä tekijät ovat muutosten taustalla.

Ammatillisen järjestäytymisen jyrkkä lasku

Kuten kuvio 1 osoittaa, ammatillinen järjestäytyminen on laskenut Suomessa 1990-luvun alusta lähtien tasaisesti kaikkien aineistolähteiden perusteella. Keskimääräisten vuosittaisten muutosten vaihteluväli eri mittareilla on 0,74–1,04 prosenttiyksikköä. Tämä tarkoittaa, että ammatillisen järjestäytymisen lasku on vuoden 1993 huipusta vuoteen 2025 eri aineistolähteiden perusteella 24–33 prosenttiyksikköä. Koska aineistolähteiden kattavuuksissa on eroja, tämä päätelmä nojaa siihen, että puuttuvien vuosien kehityskulut ovat kullekin mittarille samankaltaisia kuin havaittuina vuosina. Kyseinen oletus ei liene kovin rajoittava trendien ollessa kunkin mittarin kohdalla hyvin tasaisia. Kaiken kaikkiaan eri lähteet antavat ammatillisen järjestäytymisen kehityksestä samankaltaisen kuvan tasoeroista huolimatta.

Kuvio 1. Ammattiliittoon ja työttömyyskassaan kuuluminen Suomessa vuosina 1991–2024

Kuvio 1. Ammattiliittoon ja työttömyyskassaan kuuluminen Suomessa vuosina 1991–2024

  • Aineistolähteiden kuvaukset

    Kuviossa 1 havainnollistetaan järjestäytymisasteen ja työttömyyskassaan kuuluvien osuutta eri aineistolähteiden avulla. ”Liitossa” tarkoittaa jäsenyyttä missä tahansa ammattiliitossa. ”Liitossa tai kassassa” tarkoittaa, että henkilö kuuluu ammattiliiton työttömyyskassaan tai muuhun työttömyyskassaan. BU06 viittaa Böckermanin ja Uusitalon (2006) tutkimukseen, jonka lukuja Uusitalo on päivittänyt vuoteen 2017 saakka. TK viittaa Tilastokeskukseen, jossa on tehty selvitystyötä aiheesta (Heikura, 2025). TEM viittaa työ- ja elinkeinoministeriöön, ks. Ahtiainen (2021) viimeisintä vuotta koskien.

    Rekisteriaineistoihin perustuvat omat laskelmat. Tunnistamme Tilastokeskuksen keskusjärjestöaineistosta ammattiliittojen jäsenet verovähennystietojen perusteella. Henkilö luokitellaan ammattiliiton jäseneksi, jos hänelle on merkitty vähennys keskusjärjestön alaisen ammattiliiton tai keskusjärjestöjen ulkopuolisen liiton jäsenmaksusta. Henkilö luokitellaan työttömyyskassan jäseneksi, jos hän kuuluu pelkkään kassaan tai ammattiliittoon. Oletamme, että ammattiliiton jäsenet kuuluvat liiton hallinnoimaan työttömyyskassaan.

    Järjestäytymisaste on laskettu rajaamalla aineisto palkansaajiin ja suhteuttamalla ammattiliittoon kuuluvien palkansaajien määrä kaikkien palkansaajien määrään. Palkansaajiksi rajataan työlliset palkansaajat. Aineistosta poistetaan opiskelijat, päätoimiset yrittäjät sekä alkutuotannon työntekijät (ammattikoodit, jotka alkavat numerolla 6), jotta aineisto kuvaisi mahdollisimman hyvin sellaista palkansaajajoukkoa, joka voi kuulua ammattiliittoon. Ikärajaus 15–74 noudattaa työvoimatutkimusta.

    Monet opiskelijat voivat kuulua ammattiliittoon ja tehdä samanaikaisesti töitä, joten hekin voisivat kuulua potentiaaliseen joukkoon. Usein opiskelijajäsenyys on kuitenkin maksuton, minkä vuoksi heidän verovähennystietonsa eivät näy aineistossamme.

    Tulonjakotilasto, Böckerman ja Uusitalo (2006). Tulonjakotilaston luvut ovat peräisin Böckermanin ja Uusitalon (2006) tutkimuksesta ja Uusitalon päivityksistä vuoteen 2017 saakka. Tulonjakotilasto on noin 10 000 kotitalouden kysely, jossa on kysytty kuulumisesta ammatillisiin keskusjärjestöihin ja työttömyyskassoihin.

    Tilastokeskuksen laskelmat. Tilastokeskuksen laskelmat ovat menetelmällisesti lähimpänä omia laskelmiamme, sillä molemmat hyödyntävät rekisteripohjaisia verovähennystietoja ammattiliitto- ja työttömyyskassajäsenyyksistä. Erot lukujen välillä johtuvat siitä, että Tilastokeskuksen laskelmissa palkansaajat, joille verovähennystiedot on yhdistetty, ovat kyselypohjaisesta työvoimatutkimuksen aineistosta. Näissä laskelmissa on lisäksi rajattu palkansaajien joukosta pois päätoimiset opiskelijat, jotka tekevät työtä palkansaajina opintojen aikana. Omassa rekisteripohjaisessa tarkastelussamme palkansaajat on valittu hyödyntäen muuttujia pääasiallinen toiminta (”on työllinen”) ja ammatti­asema (”on palkansaaja”). Pääasiallisen toiminnan ”työllinen”-luokkaan voi kuitenkin sisältyä työllisiä opiskelijoita, joita emme pysty rajaamaan pois palkansaajien joukosta käytettävissä olevasta mikroaineistosta.

    Työ- ja elinkeinoministeriön raportit. Työ- ja elinkeinoministeriön tilaamissa palkansaajien järjestäytymistä koskevissa tutkimuksissa tiedot ammattiliittoon kuuluvien palkansaajien ja liittoon kuuluvien muiden erityisryhmien määrästä on kerätty ammattiliitoille suunnatuilla kyselyillä. Palkansaajien järjestäytymisasteen laskemisessa liittoihin kuuluvien palkansaajien määrä on suhteutettu Tilastokeskuksen työvoimatutkimuksen lukuihin 15–74-vuotiaiden palkansaajien määrästä. Työvoimatutkimuksen palkansaajien joukkoon näissä laskelmissa tosin sisältyy myös päätoimisia opiskelijoita, jotka ovat opintojensa aikana tehneet palkkatyötä.

    Työolobarometrin luvut, joita emme esitä kuviossa 1, poikkeavat järjestäytymisasteen tason osalta yleiskuvasta. Sen mukaan vuonna 2024 järjestäytymisaste oli 65 prosenttia. Ero muihin lähteisiin johtuu tulkintamme mukaan pääosin siitä, että barometrin vastaajat ovat työvoimatutkimuksesta poimittuja palkansaajia, jotka työskentelevät vähintään kymmenen tuntia viikossa. Lisäksi barometrin kysymysmuotoilussa ja keruutavassa on joitain eroja verrattuna muihin kyselypohjaisiin lähteisiin. Huomionarvoista on kuitenkin se, että tasoerosta riippumatta järjestäytymisasteen lasku on samankaltainen työolobarometrissa ja kuvion 1 lähteissä.

Työttömyyskassaan kuuluvien palkansaajien osuus ei sitä vastoin ole muuttunut juuri lainkaan. Työttömyyskassaan kuuluu edelleen lähes 80 prosenttia kaikista palkansaajista. Kasvava ero työttömyyskassojen ja ammattiliittojen jäsenmäärän välillä selittyy käytännössä lähes kokonaan ammattiliitoista riippumattoman Yleisen työttömyyskassan (YTK) jäsenmäärän voimakkaalla kasvulla. Tähän myös Loimaan kassana tunnettuun työttömyyskassaan kuului syyskuussa 2025 yhteensä 527 000 jäsentä. Se on Suomen suurin yksittäinen työttömyyskassa. YTK on avoin kaikille palkansaajille, ei ainoastaan rajatulle ammattiryhmälle. Kuvion 1 perusteella voidaan päätellä, että suomalaiset palkansaajat haluavat edelleen vakuuttaa itsensä työttömyyden varalta, mutta ammattiliittoon kuuluminen nähdään vuosi vuodelta vähemmän tärkeänä.

On hyvä muistaa, että moni palkansaaja ei kuulu ammattiliittoon, mutta hyötyy silti sen tekemistä sopimuksista. Taustalla on työehtosopimuksiin Suomessa liittyvä erga omnes (kaikkia kohtaan) -periaate, jonka mukaan työehtosopimuksen alaisissa yrityksissä työehtosopimukset kattavat kaikki työntekijät riippumatta siitä, kuuluvatko he ammattiliittoon vai eivät. Toisin sanoen liittojen neuvottelemien työehtosopimusten vähimmäisehdot – kuten palkat, työajat ja lomaoikeudet – koskevat myös niitä palkansaajia, jotka työskentelevät järjestäytyneissä yrityksissä mutta eivät itse ole ammattiliiton jäseniä.

Valtaosa palkansaajista työskentelee Suomessa järjestäytyneissä yrityksissä. Mutta myös järjestäytymättömissä yrityksissä työskentelevät palkansaajat voivat saada alan työehtosopimusten määrittelemät vähimmäisehdot työehtosopimusten laajennusmenettelyn, eli yleissitovuuden, kautta. Hayterin ja Visserin (2021) mukaan laajennusmenettely nostaa Suomessa työehtosopimusten kattavuutta noin 14 prosenttiyksikköä.

Ammatillisen järjestäytymisen lasku ja yleissitovuuden romuttuminen on mahdollista nähdä toivottavana kehityskulkuna. Yksinkertaistettuna ajatus menee kutakuinkin näin: yritysten kulut laskevat ja palkkarakenteiden joustavuus paranee, jolloin niillä on paremmat mahdollisuudet kasvaa, työllistää ja ajan kuluessa maksaa korkeampia palkkoja.

Kun työehdot ja palkkataso määräytyvät ennakoitavasti ja oikeudenmukaisesti, yritykset voivat keskittyä kilpailemaan osaamisella ja innovaatioilla sen sijaan, että ne kilpailisivat työehtojen heikennyksillä.

Aiemmin mainitun tutkimusryhmän aiempi tutkimus Norjasta haastaa tämän logiikan. Hyödyntäen verovähennysoikeuden vaihtelua he nimittäin osoittavat, että järjestäytymisasteen nousu kasvattaa yritysten tuottavuutta ja nostaa palkkoja2. Tuloksen perusteella näyttää siltä, että kun työehdot ja palkkataso määräytyvät ennakoitavasti ja oikeudenmukaisesti, yritykset voivat keskittyä kilpailemaan osaamisella ja innovaatioilla sen sijaan, että ne kilpailisivat työehtojen heikennyksillä.

Syyt ammatillisen järjestäytymisen laskun takana

Mallia, jossa ammattiliitot hallinnoivat työttömyyskassoja, kutsutaan Ghent-järjestelmäksi. Se on saanut nimensä belgialaiselta Ghentin kaupungilta, missä järjestelmä ensimmäisen kerran otettiin käyttöön. Järjestelmällä on historiallisesti ollut keskeinen rooli korkean ammatillisen järjestäytymisasteen ylläpitämisessä Tanskassa, Suomessa ja Ruotsissa, sillä järjestelmä sitoo ansiosidonnaisen työttömyysturvan maksatuksen ammattiliiton jäsenyyteen. Makrotaloudelliset tutkimukset ovat johdonmukaisesti osoittaneet vahvan yhteyden Ghent-järjestelmän ja korkean ammatillisen järjestäytymisasteen välillä3.

Ammattiliittojen jäsenmäärät ovat laskeneet merkittävästi Tanskassa, Suomessa ja Ruotsissa 1990-luvun alusta lähtien4. Norjassa, jossa ei ole Ghent-järjestelmää, ammatillinen järjestäytymisaste on pysynyt melko matalana, mutta se ei ole toisaalta myöskään alentunut. Nämä Pohjoismaiden väliset merkittävät erot korostavat institutionaalisten tekijöiden merkitystä ammatillisen järjestäytymisasteen kehityksessä.

PETRI BÖCKERMAN

Petri Böckerman

Petri Böckerman työskentelee terveystaloustieteen professorina Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulussa (JSBE) ja tutkijana Laboressa. Hänen tutkimuksensa keskittyvät terveyteen, työmarkkinoihin ja hyvinvointiin.

Böckerman ja Uusitalo (2006) tutkivat ammatillisen järjestäytymisen muutosta Suomessa vuosina 1989–2004 ja päätyivät tulokseen, jonka mukaan tuon aikavälin laskusta vain noin neljännes aiheutui työvoiman ja työmarkkinoiden muutoksista. Tätä tärkeämpää näytti olleen Ghent-järjestelmän murentuminen, eli mahdollisuus työttömyysvakuutukseen ilman ammattiliittojäsenyyttä. Lainsäädännön muutoksilla ei sen sijaan ole mahdollista selittää ammatillisen järjestäytymisen pitkään jatkunutta laskua. Työttömyyskassojen toimintaa ohjaava, edelleen voimassa oleva vuoden 1984 työttömyyskassalaki ei mainitse erikseen ammattiliittoja.

Aineistolähtöisesti voimme tarkastella eroja ammatillisessa järjestäytymisessä ja sen muutoksessa ryhmittäin. Tätä tarkastelua lähellä olevaa selvitystyötä on tehty myös Tilastokeskuksessa5. Taulukossa 1 tämä on esitetty vuosien 2004 ja 2021 lukuina ja näiden vuosien välisenä muutoksena ryhmittäin.

Taulukko 1. Ammattiliittoon kuuluminen Suomessa eri ryhmissä vuosina 2004 ja 2021

Taulukko 1. Ammattiliittoon kuuluminen Suomessa eri ryhmissä vuosina 2004 ja 2021

Taulukon ensimmäinen havainto on se, että järjestäytymisaste on laskenut kaikissa ryhmissä lukuun ottamatta yli 60-vuotiaita. Lasku on suhteellisesti hyvin samansuuruinen kaikkien alle 50-vuotiaiden joukossa, noin 25 prosenttia. Vuonna 2021 alle 30-vuotiaista enää kolmannes kuului ammattiliittoon ja 30–39-vuotiaidenkin joukossa osuus oli painunut jo lähelle 50 prosenttia. Miesten järjestäytymisaste on molempina vuosina naisia matalampi, mutta ero on kasvanut selvästi 9 prosenttiyksiköstä, eli 13 prosentista, 13 prosenttiyksikköön ja 22 prosenttiin.

Kantasuomalaisten joukossa lasku on ollut huomattavasti pienempi kuin maahanmuuttajilla (18 ja 31 prosenttia). Matalasti koulutettujen järjestäytymisaste on laskenut selvästi enemmän kuin korkeasti koulutetuilla. Kun ero vuonna 2004 oli 12 prosenttiyksikköä, eli noin 16 prosenttia, oli se kasvanut vuonna 2021 jo 16 prosenttiyksikköön ja 26 prosenttiin. Alueittain ja tuloluokittain erot muutoksissa ovat suhteellisesti samanlaisia ja linjassa koko väestön lukujen kanssa – ryhmäjakojen tosin ollessa näissä tapauksissa hyvin karkeita.

Ammattiryhmittäin lasku on ollut suurin, noin 30 prosenttia, rakennus-, korjaus- ja valmistustyöntekijöiden ja prosessi- ja kuljetustyöntekijöiden joukossa. Kun järjestäytymisaste näissä ammateissa oli vuonna 2004 selvästi korkeampi kuin esimerkiksi johtajilla ja palvelu- ja myyntityöntekijöillä, loistavat erot poissaolollaan vuonna 2021. Lasku on ollut pienintä, johtajilla, erityisasiantuntijoilla ja asiantuntijoilla.

Toimialoittain rakentaminen ja hallinto- ja tukipalvelutoiminta erottuvat selvästi muista laskun ollessa molemmissa yli kolmanneksen. Muilla aloilla lasku on 10–20 prosenttia. Laajemmin katsottuna ammatillisen järjestäytymisen lasku on ollut selvästi suurempaa yksityisten yritysten kuin julkisyhteisöjen työntekijöiden joukossa.

Taulukon ryhmittelyssä huomionarvoista on se, että monet ryhmäeroista heijastavat samaa asiaa. Esimerkiksi maahanmuuttajat ovat kantasuomalaisia nuorempia, asuvat useammin pääkaupunkiseudulla ja ovat matalatuloisempia ja matalammin koulutettuja. Lisäksi eroja on ammatti- ja toimialarakenteessa. Siispä tämän artikkelin tarkastelu ei tarjoa yksiselitteistä vastausta siihen, mitkä tekijät ovat tärkeimpiä ammatillisen järjestäytymisen laskun selittäjiä.

Jotkin keskeiset rakenteelliset taustatekijät ovat Suomessa muuttuneet paradoksisesti tavalla, jonka voitaisiin odottaa kasvattavan ammatillista järjestäytymisastetta. Esimerkiksi suomalaisten keskimääräisen koulutustason nousun olisi pitänyt taulukon 1 tunnuslukujen perusteella johtaa ammatillisen järjestäytymisasteen kasvuun, koska useimmista muista maista poiketen Suomen korkeasti koulutetut palkansaajat kuuluvat matalasti koulutettuja palkansaajia huomattavasti todennäköisemmin ammattiliittoihin. Palkansaajakunnan koulutustason nousu on heijastunut ennen kaikkea Akavan jäsenmäärän kasvuna, joten koulutustason nousu on muuttanut lähinnä palkansaajien keskusjärjestöjen valtasuhteita.

TONI JUUTI

Toni Juuti

Toni Juuti on erikoistutkija Laboressa ja tutkijatohtori Tampereen yliopistossa. Hänen tutkimuksensa käsittelee yrittäjyyttä, työehtosopimusjärjestelmää sekä tulo- ja varallisuuserojen mittaamista. Tutkimuksissaan hän on tarkastellut muun muassa sitä, millaisista taustoista yrittäjät tulevat ja miten yrittäjyys on yhteydessä tuloliikkuvuuteen, miten työehtosopimuksissa määritellyt työehdot vaihtelevat niin Suomessa kuin eri maiden välillä ja kuinka työehtosopimukset ovat yhteydessä palkkoihin ja työllisyyteen.

SALLA KALIN

Salla Kalin

Salla Kalin on tutkijatohtori Tampereen yliopistossa ja erikoistutkija Laboressa. Hänen tutkimuksensa keskittyy kysymyksiin julkistaloustieteen ja työn taloustieteen rajapinnassa. Hän on tutkinut muun muassa verotuksen vaikutusta suomalaisten työikäisten muuttopäätöksiin sekä eläkeläisten muuttokäyttäytymistä Portugalin verokannustimen vuoksi. Lisäksi hänen tutkimuksensa on käsitellyt työttömyysturvan ja asumistuen suojaosien vaikutuksia työttömyyden aikaiseen työntekoon sekä opiskelijoiden siirtymistä yleisen asumistuen piiriin.

Työehtosopimusten kattavuus on Suomessa OECD-maiden korkeimpia

Vaikka työntekijöiden järjestäytymisaste on laskenut, työehtosopimusten kattavuus on pysynyt Suomessa korkealla tasolla. Vuonna 2022 työehtosopimusten piirissä oli OECD:n mukaan 88,8 prosenttia palkansaajista6. Osuus on yksi OECD-maiden korkeimmista. Julkisella sektorilla kattavuus on 100 prosenttia ja yksityisellä sektorilla 84 prosenttia.

Aiemmassa tutkimuskirjallisuudessa on tuotu esille, että työehtosopimusten kattavuus on yleensä korkea ja vakaa maissa, joissa on käytössä kollektiivinen työehtosopimusjärjestelmä (multi-employer bargaining)7. Maissa, joissa alakohtaiset työehtosopimukset ovat laajasti käytössä – usein vahvojen työnantajajärjestöjen tukemina – työehtosopimusten kattavuus pysyy laajana, vaikka ammattiliittojen jäsenmäärä olisi alhainen8. Suomessa kollektiivisella alakohtaisella sopimisella ja työnantajien kansainvälisesti korkealla järjestäytymisasteella on merkitystä työehtosopimusten korkealle kattavuudelle sekä työehtosopimusten yleissitovuuden toteutumiselle monilla aloilla.

Ero kehityskuluissa palkansaajien järjestäytymisasteen ja työehtosopimusten kattavuuden välillä selittyy sekä erga omnes -lausekkeilla että työehtosopimusten laajennusmenettelyllä, eli yleissitovuudella. Yleissitovuuden myötä alakohtaiset työehtosopimukset ulotetaan järjestäytymättömiin yrityksiin ja niiden työntekijöihin, jos sopimus on valtakunnallinen ja riittävän edustava. Edustavuuden ehdon on tavallisesti katsottu täyttyvän, kun noin puolet alan työntekijöistä työskentelee järjestäytyneiden työnantajien palveluksessa. Arvion ja vahvistuksen tekee sosiaali- ja terveysministeriön alaisuudessa toimiva Työehtosopimuksen yleissitovuuden vahvistamislautakunta. Yleissitovuus on ollut osa Suomen lainsäädäntöä vuodesta 1970. Suomessa on noin 160 yleissitovaa työehtosopimusta, joista julkisen sektorin työehtosopimukset ovat määritelmällisesti jo lähtökohtaisesti kaikkia viranhaltijoita koskevia ilman erillistä vahvistamismenettelyä9.

Laajennusmenettelyn on arvioitu tasoittavan pelikenttää, kun yritykset tai työntekijät eivät voi kilpailla polkemalla työehtoja10. Laajennusmenettely saattaa vaikuttaa myös työnantajien ja yritysten kannustimiin järjestäytyä. Yritysten kannustimet järjestäytyä saattavat kasvaa, kun työehtosopimukset koskevat niitä joka tapauksessa ja koska järjestäytymällä yritykset pääsevät vaikuttamaan työnantajaliiton neuvottelukantoihin. Työntekijöiden järjestäytymisen kannusteita laajennusmenettely voi vähentää, koska he saavat työehtosopimusten edut hyväkseen joka tapauksessa11.

Työehtosopimusten säännöiltään erilaisia laajennusmekanismeja on käytössä myös monissa muissa maissa, kuten Italiassa ja Ranskassa, joissa työehtosopimukset ulottuvat automaattisesti kaikkiin työntekijöihin siitä huolimatta, että palkansaajien järjestäytymisasteet ovat hyvin matalia (noin 30 prosenttia Italiassa ja 10 prosenttia Ranskassa)12. Sen sijaan Norjassa, jossa järjestäytymisaste on selvästi korkeampi, yli 50 prosenttia, laajennusmekanismi on rajallinen. Työehtosopimusten kattavuus on siellä vain hieman yli 70 prosenttia13.

MERJA KAUHANEN

Merja Kauhanen

Merja Kauhanen on johtava tutkija Laboressa. Hänen tutkimusalaansa ovat työmarkkinat (mm. epätyypilliset työsuhteet, monimuotoinen ansiotyö, työmarkkinoiden murros) ja sopimusjärjestelmä.

Sopimusten kattavuus voi säilyä korkeana laskevasta järjestäytymisasteesta huolimatta

Ennustaminen on tunnetusti haastavaa, mutta yllä esitellyt kehityskulut antavat osin selkeitä näkymiä tulevaan. Ghent-järjestelmän maissa ammatillinen järjestäytymisaste on historiallisesti noussut merkittävästi taloudellisten taantumien aikana, koska työntekijät liittyvät ammattiliittojen ylläpitämiin työttömyyskassoihin saadakseen ansiosidonnaista työttömyysturvaa työttömyysriskin kasvaessa. Tämä yhteys on nyt pitkälti murentunut yksilön pystyessä vakuuttamaan itsensä työttömyyden varalle liittymättä ammattiliittoon. Työttömyysriskin kasvu talouden taantuessa ei siten enää merkittävästi kasvattane ammattiliittojen jäsenmääriä.

Nuoret ikäluokat kuuluvat harvemmin ammattiliittoihin kuin vanhemmat. Mielenkiintoista kuitenkin on, että E2 Tutkimuksen vuonna 2021 tekemän kyselytutkimuksen14 mukaan 69 prosenttia nuorista piti ammattiliittojen roolia tärkeänä palkansaajien etujen ajamisessa, ja vain 12 prosenttia ei pitänyt liittojen toimintaa merkittävänä. Kyselyssä kävi samalla ilmi, että yli puolet nuorista koki tuntevansa ammattiliittojen toiminnan vain heikosti tai ei lainkaan. Nuorten alhaista järjestäytymisastetta voikin asenteiden ja arvojen lisäksi selittää tiedon ja henkilökohtaisten kokemusten puute liitoista15. Tiedon ja näkyvyyden lisääminen voisi siten olla yksi keino lisätä nuorten kiinnostusta ammattiliittoihin kuulumiseen.

Hiljalleen lasku voi vaikuttaa yhteiskunnassa vallitseviin sosiaalisiin normeihin, ja matalampi ammatillinen järjestäytymisaste voi vakiintua uudeksi yhteis­kunnalliseksi tasapainoksi.

Koska nuoret ikäluokat liittyvät ammattiliittoihin huomattavasti harvemmin kuin vanhemmat ikäluokat, ammatillisen järjestäytymisen lasku jatkunee nuorten vähitellen korvatessa vanhemmat työntekijät, ellei suuntaa saada käännettyä. Hiljalleen lasku voi vaikuttaa yhteiskunnassa vallitseviin sosiaalisiin normeihin, ja matalampi ammatillinen järjestäytymisaste voi vakiintua uudeksi yhteiskunnalliseksi tasapainoksi. Etätyön yleistyminen voi osaltaan heikentää perinteisiä työpaikkanormeja, jotka ovat historiallisesti tukeneet korkeaa ammatillista järjestäytymisastetta.

Myös työnteon muotojen monimuotoistumisella ja palkka- ja yrittäjätyön rajapinnan hämärtymisellä tässä yhteydessä voi olla vaikutusta ammatilliseen järjestäytymiseen. Maahanmuuttajien osuus työvoimasta kasvanee tulevina vuosikymmeninä, ja jos he nykytilanteen mukaisesti kuuluvat liittoon kantaväestöä harvemmin, kohdistuu järjestäytymisasteen laskuun painetta myös tätä kautta. Tätä ennustusta haastaen Norjassa on havaittu maahanmuuttajien järjestäytymisen kasvaneen maassaoloajan pidentyessä16.

Tulevaisuuden kehitys ei kuitenkaan ole ennalta määrätty, vaikka järjestäytymisen laskuun kohdistuukin edellä lueteltuja paineita. Kansainvälisessä vertailussa Suomen sopimusjärjestelmää on määrittänyt työntekijä- ja työnantajajärjestöjen molemminpuolinen sitoutuneisuus, minkä päättymisestä ei ole takeita. Ja vaikka työntekijöiden järjestäytyminen jatkaisi laskuaan, työehtosopimusten kattavuuden ja yleissitovuuden kannalta keskeistä on työnantajien järjestäytyminen. Näin ollen on mahdollista, että työehtosopimusten kattavuus säilyy korkeana työntekijöiden matalasta ammatillisesta järjestäytymisestä huolimatta.

TUOMO SUHONEN

Tuomo Suhonen

Tuomo Suhonen on tutkimusjohtaja ja tutkimusohjaaja Laboressa. Hänen tutkimuksensa käsittelee Suomen koulutusjärjestelmää ja työmarkkinoita. Tutkimuksissaan hän on tarkastellut muun muassa koulutuksen tuottoa sekä korkeakoulujärjestelmän alueellisen laajenemisen ja opiskelijavalintauudistusten vaikutuksia.

Viitteet

1 Barth ym. 2025.
2 Barth ym. 2020.
3 Esim. Neumann ym. 1991.
4 Kjellberg 2025.
5 Heikura 2025.
6 OECD 2025.
7 Schnabel 2020.
8 OECD 2025.
9 Jonker-Hoffrén 2019, 250.
10 OECD 2019.
11 Kauhanen 2025.
12 OECD 2025.
13 OECD 2025.
14 E2 Tutkimus 2021.
15 Kjellberg 2025.
16 Nergaard ja Ødegård 2021.

Kirjallisuus

Ahtiainen, L. (2023), Palkansaajien järjestäytyminen vuonna 2021, Työ- ja elinkeinoministeriön julkaisuja 2023:19.

Barth, E., Bryson, A., & Dale-Olsen, H. (2020), Union density effects on productivity and wages, The Economic Journal, 130(631), 1898–1936.

Barth, E., Bryson, A., & Dale-Olsen, H. (2025), Turning non-members into members: Do public subsidies to union membership matter?, Journal of Economic Behavior & Organization, 229, 106855.

Böckerman, P., & Uusitalo, R. (2006), Erosion of the Ghent system and union membership decline: Lessons from Finland, British Journal of Industrial Relations, 44:2, 283–303.

E2 Tutkimus (2021), Työn sukupolvet – tutkimus nuorten ja keski-ikäisten työelämänäkemyksistä.

Hayter, S., & Visser, J. (2021), Making collective bargaining more inclusive: The role of extension, International Labour Review, 160(2), 169–195.

Heikura, T. (2025), Ammattiliittojen jäsenyys kiinnostaa yhä korkeakoulutettuja – matalammin koulutetut työntekijät ovat useammin liittojen ulkopuolella, Tieto & Trendit, 26.3.2025.

Jonker-Hoffrén, P. (2019), Finland: Goodbye centralised bargaining? The emergence of a new industrial bargaining regime, teoksessa Müller, T., Vandele, K., & Waddington, J. (toim.): Collective bargaining in Europe: towards an endgame, ETUI, 196–216.

Kauhanen, A. (2025), How Extension of Collective Agreements Affects Wages, Nordic Economic Policy Review 2025: Wage formation and the Nordic Model, 64–79.

Kjellberg, A. (2025), Changes in union density in the Nordic countries, Nordic Economic Policy Review 2025: Wage formation and the Nordic Model, 123–149.

Nergaard, K., & Ødegård, A. M. (2024), Organisasjonsgrad blant innvandrere 2021, Oslo: Fafo.

Neumann, G., Pedersen, P.J., & Westergård-­Nielsen, N. (1991), Long-run international trends in aggregate unionization, European Journal of Political Economy, 7(3), 249–274.

OECD-AIAS-ICTWSS- tietokanta (2025). Tiedot haettu 10.10.2025

OECD (2019), Negotiating Our Way Up. Collective Bargaining in a Changing World of Work, Paris: OECD.

OECD (2025), Membership of unions and employers’ organisations, and bargaining coverage: Standing, but losing ground, OECD Publishing, Paris.

Schnabel, C. (2020), Union membership and collective bargaining: Trends and determinants, teoksessa Zimmermann, K. F. (toim.), Handbook of Labor, Human Resources and Population Economics, 1–27.