Mainonnan kustannukset

Työpapereita 3 Kaj Ilmonen

Johdanto

Toisin kuin usein näkee väitettävän mainonta on suhteellisen vanha ilmiö. Mutta yhteiskunnallista merkitystä ja painoa se on saanut vasta kapitalistisessa yhteiskunnassa. Tarkkoja ollaksemme siihenkin mainonta on toden teolla pesiytynyt vasta, kun kapitalismi on kehittynyt monopolistiseen vaiheeseensa. Varhaiskapitalismissa mainonnan merkitys oli vielä suhteellisen pieni. Hinnoittelu oli yritysten pääasiallinen kilpailukeino. Pääomien kasaantuessa, eri aloilla toimivien yritysten kasvaessa ja niiden määrän supistuessa, hintakilpailu on kuitenkin vähän kerrassaan menettänyt merkitystään. Tilalle ovat tulleet uudentyyppiset, mutta hinnoitteluun nähden toissijaiset kilpailun menetelmät. Niistä on näkyvin ja samalla monivaikutteisena ehkä kiinnostavin mainonta.