Kotitalouksien ostovoima elpyy notkahduksen jälkeen – inflaatio kiusaa tänä vuonna kaikkia
Syksyn talousennusteeseen liittyvissä esimerkkiperhelaskelmissa Työn ja talouden tutkimus LABORE seuraa seitsemän kuvitteellisen perheen tulojen, verojen ja veronluontoisten maksujen sekä ostovoiman kehitystä.
Bruttotulot
Palkansaajakotitalouksien ansiotulot kasvavat kuuman työmarkkinatilanteen ja voimakkaan inflaation takia. Oletamme, että laskelmien neljän palkansaajakotitalouden palkkatulot kasvavat 4,0 prosenttia vuonna 2022, 5,0 prosenttia vuonna 2023 ja 5,0 prosenttia vuonna 2024. Ansiotason kasvun oletukset perustuvat Työn ja talouden tutkimus LABORE:n tekemään syksyn 2022 ennusteeseen.
Kansaneläkeindeksiin ja työeläkeindeksiin perustuvat etuudet eivät vuonna 2022 pysy ansiotulojen kasvun perässä. Tämä heikentää etuuksia saavien kotitalouksien ansiotuloja palkansaajakotitalouksiin verrattuna. Heikolla indeksikehityksellä on vaikutusta etenkin eläkeläispariskuntaan ja työmarkkinatuella olevaan työttömään. Tilannetta korjaa vuonna 2023 sekä kansaneläkeindeksiin että työeläkeindeksiin tehtävät reilut korotukset.
Lapsiperheet saavat ylimääräisen lapsilisän joulukuussa 2022. Lisäksi lapsilisän yksinhuoltajakorotukseen tehdään määräaikainen 5 euron korotus vuodeksi 2023. Nämä lapsiin liittyvät korotukset vaikuttavat esimerkkiperheissä toimihenkilö-, työntekijä- ja yksinhuoltajaperheisiin.
Käytettävissä olevat tulot
Palkansaajakotitalouksien verotus kiristyy ensi vuonna, mikä hillitsee reaalitulojen kasvua. Korotukset palkansaajakotitalouksien veroasteisiin vuonna 2023 ovat 0,3–0,4 prosenttiyksikköä. Vuonna 2024 palkansaajien veroasteet nousevat 0,2 prosenttiyksikköä. Verotuksen kiristymisen pääsyitä ovat palkansaajien yhteenlaskettujen sosiaalivakuutusmaksujen nousu kuluvasta vuodesta (0,25 prosenttiyksikköä) sekä nimellisansioiden nousu.
Käytettävissä olevien tulojen nimellinen kehitys 2013–2024
Soteuudistuksessa käyttöön otettavien uusien hyvinvointialueiden on kaavailtu aloittavan toimintansa 1.1.2023. Samassa yhteydessä kunnallisvero alenee ja valtionvero nousee. Suomen hallitus on asettanut tavoitteekseen, ettei kenenkään verotus kiristyisi tai alenisi uudistuksen johdosta. Vuosien 2023 ja 2024 osalta laskelmassamme on oletettu, että tämä tavoite toteutuu ja soteuudistuksesta johtuva valtionverotuksen kiristyminen on kunkin perheen kohdalla samansuuruinen kuin vastaava kunnallisveron alennus.
Käytettävissä olevat nimelliset tulot kasvavat vuosina 2022–24 prosentuaalisesti eniten ansiosidonnaista saavan työttömän ja vähiten työmarkkinatukea saavan työttömän kohdalla. Ansiosidonnaista saavan työttömän nimellistulojen kasvun taustalla on sekä ansiotasoindeksin nousun vaikutus työttömyyttä edeltäviin tuloihin ja täten ansio-osaan että kansaneläkeindeksin nousun vaikutus peruspäivärahaan. Pidemmän aikavälin (2013–24) tarkastelussa työmarkkinatukea saavan työttömän tulot ovat kuitenkin kasvaneet prosentuaalisesti eniten ja hyvätuloisen perheen vähiten.
Perhekohtaiset kulutuskorit ja inflaatio
Perheille on laskettu kulutustutkimuksen perusteella niille ominaiset kulutuskorit, joiden hintakehitys kuvaa perheiden kohtaamaa inflaatiovauhtia. Omistusasunnossa asuvat perheet olivat pitkään hyötyneet omistusasumisen kustannusten asuntojen vuokria hitaammasta kasvusta, mutta vuonna 2021 omistusasumisen kustannusten kasvu kiihtyi vuokrien kasvun ohi. Ennusteessamme omistusasumisen kustannusten ja asuntojen vuokrien kasvu palaavat suunnilleen samansuuruiseksi vuonna 2024. Asumisen kustannusten nousun lisäksi voimakas inflaatio on nähtävissä elintarvikkeiden, energian ja yksityisautoilun kustannusten kasvussa.
Toimihenkilöperheen kulutuskorin hinta kasvaa lähivuosina eniten ja yksinhuoltajan vähiten. Toimihenkilöperhe on esimerkkiperheistämme ainoa, jolla on asuntolainaa, ja johon korkotason äkillinen nousu vaikuttaa. Yksinhuoltaja asuu puolestaan vuokrakaksiossa, johon mm. energian hinnannousu ei vaikuta yhtä rajusti kuin isommissa asunnoissa asuviin. Lisäksi yksinhuoltajaperheen kokonaiskulutuksesta iso osa on asumiskuluja, joten vuokrien maltillinen nousuvauhti antaa perheelle inflaatiosuojaa.
Ostovoima
Käytettävissä olevat tulot ja perhekohtaisten kulutuskorien hintakehitykset määräävät yhdessä perheiden ostovoiman. Vuonna 2022 ostovoima heikkenee jokaisella esimerkkiperheellämme. Ostovoima kääntyy kuitenkin kasvuun seuraavana vuonna kaikilla perheillä, paitsi asuntolainaa maksavalla toimihenkilöperheellä. Ostovoiman prosentuaalinen kasvu on lähivuosina vahvinta hyvätuloisen perheen ja heikointa toimihenkilöperheen kohdalla.
Ostovoiman muutos 2013–2021 (keskimäärin), 2022, 2023 ja 2024
Pidemmällä aikavälillä vuokralla asumisen omistusasumista nopeampi hintojen nousu alentaa vuokralla asuvien – kahden yksin asuvan työttömän, yksinhuoltajaperheen ja työntekijäperheen – ostovoimaa kolmeen muuhun perheeseen verrattuna. Toisaalta vuonna 2022 alkanut korkotason nousu rokottaa toimihenkilöperheen ostovoimaa. Vuosina 2013–24 ansiosidonnaista saavan työttömän ostovoima on kasvanut eniten. Toimihenkilöperheen ostovoimakehitys on ollut samalla aikavälillä heikointa.
Ostovoiman kehitys 2013–2024
Esimerkkiperhelaskelmissa ei ole huomioitu budjettiriihessä esitettyä sähkön energiamaksun arvolisäveron määräaikaista alentamista 24 prosentista 10 prosenttiin ajalla joulukuu 2022 – huhtikuu 2023, eikä mahdollista sähkölaskun verovähennysoikeutta. Näillä olisi luultavasti positiivinen vaikutus jokaisen esimerkkiperheen ostovoimaan varsinkin vuoden 2023 osalta.
Oletukset talouspolitiikasta
- Tuloveroasteikkoon tehdään oletettua palkkakehitystä vastaavat inflaatiotarkastukset.
- Keskimääräinen kunnallisveroprosentti on 20,01 prosenttia vuonna 2022.
- Vuonna 2023 toteutettava soteuudistuksella ei ole vaikutusta kunnallisverotuksen ja valtionverotuksen yhteenlaskettuun tasoon.
- Työttömyysvakuutusmaksu työntekijälle pysyy vuoden 2022 tasolla 1,5 prosentissa vuonna 2023. Sairausvakuutuksen päivärahamaksu nousee 0,20 prosenttiyksikköä ja sairausvakuutuksen sairaanhoitomaksu 0,05 prosenttiyksikköä vuonna 2023.
- Asuntolainan verovähennysoikeus laskee 10 prosentista 5 prosenttiin vuonna 2022 ja poistuu kokonaan vuonna 2023.
- Kansaneläkeindeksiin sidotut tulonsiirrot kasvavat kansaneläkeindeksin mukaisesti 6,6 prosenttia vuosina 2023 ja 3,5 prosenttia vuonna 2024.
- Työeläkeindeksi nousee 6,3 prosenttia vuonna 2023 ja 3,9 prosenttia vuonna 2024.
- Matkakuluvähennyksen enimmäismäärä nousee tilapäisesti 7 000 eurosta 8 400 euroon vuonna 2022. Omavastuu 750 euroa pysyy ennallaan.
- Lapsiperheet saavat ylimäärisen lapsilisän joulukuussa 2022, ja lapsilisän yksinhuoltajakorotukseen tehdään määräaikainen 5 euron korotus vuodeksi 2023.