JOHDANTO
Kohti pientä taantumaa – poikkeuksellisina aikoina
- Suomen talous pieneen taantumaan loppuvuonna
- Euroalueen talous kasvaa aiemmin
arvioitua heikommin
- Euroalueen korot nousevat
- Suomen työmarkkinat kehittyneet myönteisesti
- Julkinen talous alijäämäinen ja velkaantuu
Alkuvuonna koronavirusepidemia hidasti vielä Suomen talouskasvua. Pandemian talousvaikutukset jäävät loppuvuonna varsin vähäisiksi niin Suomessa kuin Euroopassa. Suomen talous kasvoi vahvasti vuoden ensimmäisellä vuosipuoliskolla muun muassa siksi, että palvelualat palautuivat vielä pandemiasta. Helmikuun lopulla Venäjä hyökkäsi Ukrainaan ja tämän seurauksena talousnäkymät heikentyivät Suomessa ja Euroopassa. Talousnäkymät ovat keväällä arvioitua huonommat, koska energiakriisi on syventynyt Euroopassa. Sota jatkuu edelleen ja tämä luo erityistä epävarmuutta talousnäkymiin. On edelleen epäselvää, miten kauan sota jatkuu, millaiseen lopputulokseen siinä päädytään ja miten laajat vaikutukset sillä on talouteen.
Samoin kuin keväällä, olemme ennusteessamme olettaneet, että sota ei laajene muihin maihin. Toisaalta asetetut pakoteet ovat suurelta osin voimassa koko ennustehorisontin ja Venäjän kaupan tyrehtyminen jää pitkäaikaiseksi, koska sotatoimien päätyttyä tilanne jatkuu lukkiutuneena konfliktina. Arviomme mukaan Ukrainan sodan suorat ja epäsuorat vaikutukset heikentävät Suomen talouskasvua 1,5–2,0 prosenttiyksikköä tänä vuonna. Talouskasvu heikkenee ensi vuonna selvästi muun muassa vientikysynnän heikentyessä, rahapolitiikan kiristyessä ja suuren epävarmuuden jatkuessa.
Venäjän-kauppa on surkastunut
Suomen ja Venäjän välinen kauppa on päättymässä. Tavaravienti Venäjälle laski välittömästi sodan sytyttyä, mutta tuonti alkoi supistua hitaammin. Tullin viimeisten tietojen mukaan tuonnin arvo on kuitenkin alkanut jo selvästi supistua, vaikka oletettavasti tuontihinnat ovat nousseet huomattavasti viime vuodesta. Ennusteemme mukaan kaupankäynti Venäjän kanssa ei palaudu takaisin vuosien 2023–2024 aikana.
Aiemmin Venäjältä tuotiin Suomeen runsaasti raaka-aineita ja Venäjälle vietiin koneita, laitteita ja valmistettuja tavaroita. Suomessa Venäjältä tuotuja raaka-aineita on jatkojalostettu, kun taas Venäjälle on viety paljon täällä jalostettuja tuotteita. Venäjän-kaupan supistuminen vaikuttaa erityisesti tiettyihin teollisuuden toimialoihin, mutta myös esimerkiksi energiasektoriin, tukkukauppaan, turismiin ja kuljetuspalveluihin.
Talouskasvu on vaimeaa ensi vuonna, työllisyyteen ei luvassa dramatiikkaa
Alkuvuonna kasvu oli voimakasta teollisuudessa, rakentamisessa ja palveluissa, mutta kaupanalan arvonlisäys on supistunut. Suomen talous kääntyy lievään laskuun loppuvuonna, mutta taittuu takaisin kasvuun ensi vuoden aikana. Taantuma on lievä. Yksityinen kulutus alkaa supistua loppuvuonna selvästi heikentyneen ostovoiman takia. Investoinnit kasvoivat alkuvuonna ja oletettavasti kasvavat kohtalaisesti vielä loppuvuonna. Rakennusinvestointien ennustetaan kuitenkin supistuvan ensi vuonna, minkä vuoksi investoinnit kasvavat vain vähän.
Kysynnän ja tarjonnan tase
Työllisyys on kehittynyt myönteisesti. Avoimia työpaikkoja ei kuitenkaan ole enää yhtä paljon, kuin alkuvuonna. Työllisyyden odotetaan pysyvän hyvällä tasolla loppuvuonna. Venäjän hyökkäys Ukrainaan, hiipuva talouskasvu ja kasvunäkymien heikentyminen vaikuttavat loppuvuonna työllisyyteen kielteisesti. Ensi vuonna tilanne työmarkkinoilla heikkenee vähän, ja työttömyys kasvaa hieman. Vuonna 2024 työmarkkinoiden tila kohenee jälleen.
Inflaatio on ollut poikkeuksellisen voimakasta ja se vaikuttaa epätasaisesti erilaisiin kotitalouksiin. Raju inflaatio on heikentänyt reaalipalkkoja dramaattisesti. Samaan aikaan näyttää siltä, että keskimäärin yritysten kannattavuus on parantunut. Ainakin tällä hetkellä on palkannousuvaraa. Samalla myös euro on heikentynyt dollaria vastaan. Toisaalta tilanne on vaikea muun muassa sen vuoksi, että Venäjän-kaupan korvaamiseksi täytyy löytää uusia kaupankäyntikohteita ja kansainvälinen vientikysyntä heikkenee. Hinta-palkka-spiraali yhdistyneenä odotuksia heikompaan talouskehitykseen johtaisi pitkittyessään kilpailukyvyn tärveltymiseen ja työllisyyden heikkenemiseen. Tämä uhka on syytä tiedostaa laajasti.
Kuvio 1. Tuotannon suhdannekuvaaja 2015:01–2022:07 (07=pikaennakko)
Ansiotasoindeksi pelkistää ansiokehityksen moninaisuutta. Esimerkiksi useimmilla ansiot kasvavat selvästi nopeammin, kuin ansiotasoindeksi kertoo. Ansiokehitystä ja sen yhteyttä työllisyyden kehitykseen tarkastellaan monipuolisesti ennusteemme erillistekstissä: Työntekijöiden ansiokehitys ja tehdyt työtunnit yksityisellä sektorilla.
Euroalueen talouskasvu hidastuu ja rahapolitiikka kiristyy
Ennen pandemiaa inflaatio oli ollut euroalueella pitkään hidasta, vaikka EKP kevensi rahapolitiikkaa ennennäkemättömällä tavalla. Pandemian loppupuolella inflaatio voimistui merkittävästi. Tätä selittää ainakin pandemian aiheuttamat häiriöt tuotantoketjuihin, muuttunut kulutuskysyntä, talouden nopea palautuminen pandemiasta ja finanssipoliittinen elvytys, joka etenkin Yhdysvalloissa oli massiivista. Tämän lisäksi myös rahapolitiikkaa kevennettiin entisestään. On syytä muistaa, että inflaatio kiihtyi jo ennen Ukrainan sotaa. Sota kiihdytti inflaatiota entisestään varsinkin euroalueella.
Viime vuonna monet arvioivat, että voimistunut inflaatio on suurelta osin väliaikaista ja se väistyy pandemian myötä. Inflaatio tulee kuitenkin olemaan voimakasta vielä pitkään. Arvioimme, että sen vauhti asettuu lähelle EKP:n tavoitetta vasta 2024. Euroalueella on historiallisen alhainen työttömyysaste, mutta palkat eivät ole vielä kasvaneet merkittävästi. Edelleen näyttäisi siltä, että euroalueella ei ole tarvetta yhtä voimakkaaseen koronnostoon kuin Yhdysvalloissa. Kiristyvä rahapolitiikka kuitenkin hidastaa euroalueen talouskasvua (ks. erillisteksti Vaikuttaako rahapolitiikka?).
Kuvio 2. Arvonlisäyksen kehitys eri toimialoilla 2019:1–2022:2
Sota Ukrainassa vaikuttaa kielteisesti euroalueen kasvuun montaa eri kautta. Arviomme mukaan euroalue kasvaa tänä vuonna. Ensi vuonna kasvu on kuitenkin jo hitaampaa. Jännittynyt geopoliittinen tilanne Euroopassa luo huomattavaa epävarmuutta talousnäkymiin. Riski, että energiakriisi syvenee entisestään, on suuri. Tarve irtautua fossiilisista polttoaineista luo uusia investointitarpeita koko euroalueella.
Julkinen talous ajetaan entistä hankalampaan tilanteeseen
Työllisyyden paraneminen kohensi julkisen talouden tilaa viime vuonna ja alkuvuonna. Arviomme mukaan julkisen sektorin verotulot kasvavat, mutta ne eivät kuitenkaan riitä tasapainottamaan valtiontaloutta vuosina 2022–2024, koska myös menot lisääntyvät. Valtion talouden tasapainottaminen vaatii menoleikkauksia, veronkorotuksia tai molempia. Julkisen sektorin tuottavuuden parantaminen helpottaisi tilannetta merkittävästi.
Valtiontalous on pitkään ollut huomattavan alijäämäinen. Suuriin ikäluokkiin liittyvät hoitomenot ovat tulevaisuudessa suuret. Koronapandemian aikana valtionvelka kasvoi merkittävästi. Uudet menoerät puolustukseen, pakolaistilanteen hoitamiseen ja erilaisiin tukitoimiin nostavat valtiontalouden menoja huomattavasti. Lisäksi osa keinoista, joita aiotaan tehdä energiakustannusten hillitsemiseksi ovat kalliita ja tehottomia (ks. erillisteksti Veronkevennyksiä vai suoraa tukea?).
Suomen valtion velkaantuneisuus on edelleen moniin muihin EU-maihin nähden kohtuullisella tasolla. Siksi emme ole yhtä hankalassa tilanteessa kuin moni muu EU-maa. Valtion talouden tilaa kannattaisi kuitenkin kohentaa silloin, kun työllisyysaste on korkealla ja työttömyysaste kohtuullinen. Tämä myös osaltaan estäisi inflaation kiihtymistä. Viivyttely vaikeuttaa valtiontalouden tasapainottamista entisestään tulevaisuudessa. Ennusteemme mukaan valtionlainojen korot nousevat selvästi ohjauskoron nostojen myötä vuosien 2022–2024 aikana. Näin ollen julkisen sektorin korkomenoista tulee tulevaisuudessa aikaisempaa merkittävämpi menoerä.
Johdanto (PDF)