Ruuan alv-ale nostaa sen hintaa

Labore-blogit Heikki Taimio

Turun Sanomien mukaan maan suurimman halpismyymäläketjun Tokmannin toimitusjohtaja Kyösti Kakkonen hämmästelee sitä, että päivittäistavarakaupan kilpailun sanotaan olevan kovaa ja samaan aikaan hinnat ovat nousseet. Syyksi hän arvelee sitä, että päivittäistavarakauppa on ryhtynyt ennakoimaan tulevaa ruuan arvonlisäveron laskua nostamalla hintojaan.

Samaa ollaan täällä PT:ssä epäilty jo siitä lähtien, kun Vanhasen hallitus päätti alentaa ruuan alv:tä viidellä prosenttiyksiköllä 12 prosenttiin. Asiasta on aiemmin keskusteltu meidän talousennusteidemme julkistamisen yhteydessä. Kaupan imagon kannalta on tärkeää näyttää, että 1.10.2009 alv-alennus ”siirtyy suoraan hintoihin”, mutta samalla kaupat näkevät tässä saalistustilaisuuden: hintoja voidaan nostaa etukäteen, jotta niitä olisi sitten varaa laskea. Nettotulos on alv:tä sisältämättömien hintojen nousu ja kannattavuuden paraneminen. Tästä Kakkonen – halpakaupan etummainen puolestapuhuja – on varmaan oikeasti huolissaan, mutta on tiettävästi ensimmäinen kerta ja tuiki tavatonta, että merkittävän kauppaketjun johtaja puhuu suoraan tällaisesta alv-aletempusta.

Ilmiötä on aika vaikea todistaa, mutta jos näin on, niin kyse on suuremmassa mittakaavassa samasta ilmiöstä kuin yleensä alennusmyynneissä. Satunnaista vähänkin systemaattisempi osallistuva havainnointi kauppareissuilla pistää näet epäilemään, että kaupat laittavat tuotteidensa ”normaalihinnat” korkeiksi sitä varten, että ne voivat osoittaa isoja prosenttilukuja alennusmyynneissään. Täytyy olla selvä tuntuma siihen, mitä oikeasti kannattaa mistäkin tuotteesta maksaa, jotta tämä kauppojen harrastama huijaus ei veisi mukanaan. Tähänkään arkipäiväiseen ilmiöön Kilpailuviraston ei liene helppo puuttua.

Kakkoselle voidaan toki muistuttaa, ja kyllä hän tosi hyvin itsekin tietää, että Suomessa kaupat tapaavat kilpailla muilla parametreilla kuin hinnoilla. Hinnat voivat silloin nousta, jos nämä muut kilpailukeinot nostavat kustannuksia. Hieman samaan tapaan kuin pankit kilpailivat takavuosien korkosäätelykaudella perustamalla konttoreita joka kylään ja kadunkulmaan, ovat kauppaketjut innostuneet yli-investoimaan massiivisiin ostoskeskuksiin. Kakkosen kaveri Toivo Sukarihan on Ideaparkeillaan vetänyt tämän aivan överiksi, mutta Kakkosen kotipesässäkin Joensuussa ylikapasiteettiongelmat kärjistyvät nyt laman myötä. Siellä nimittäin Tokmannilta ja sen pääkilpailijalta Prismalta ovat alkaneet liikevuokralaiset kaikota. Niin pienille markkinoille ei todellakaan olisi kannattanut Prismaa laajentaa Suomen suurimmaksi, jonka tittelin siltä tosin vie pian Kannelmäen laajennettava Prisma.

Palkansaajien tutkimuslaitoksen viime elokuussa julkistettuun talousennusteeseen sisältyi boksi ”Elintarvikeinflaatio ja kilpailu”, jossa kiinnitettiin huomiota kaupan ja elintarviketeollisuuden väliseen sopimuskäytäntöön, joka on omiaan aiheuttamaan jalostettujen elintarvikkeiden hintojen nousua. Tuossa boksissa mainittiin, että Suomessa ruuan ja alkoholittomien juomien hinnat olivat nousseet 1,7 prosenttiyksikköä nopeammin kuin euroalueella keskimäärin. Eurostatin tuoreimmat tilastot viime maaliskuulta tarjoavat tätäkin hätkähdyttävämmän tiedon: mainittu ero oli jo 4,6 prosenttiyksikköä! Tämän luvun tekee erityisen mielenkiintoiseksi se, että jos ruuan alv-ale siirtyisi täysimääräisesti hintoihin, kuten kaupat ovat luvanneet, niin arvioiden mukaan se alentaisi niitä 4,3 prosenttia.