Om hur den yrkesinriktade arbetskraftsutbildningen fungerar och bedömning av dess effekter

Policyrapporter Hannu Karhunen, Tuomo Suhonen, Juho Alasalmi, Henna Busk, Veera Holappa, Minna Mayer, Annika Nivala, Mikko Valtakari

Referat

Undersökningen klargör mångsidigt för hur den yrkesinriktade arbetskraftsutbildningen fungerar och dess genomslagskraft samt eventuella behov av utveckling. I analyserna användes registermaterial från arbets- och näringsministeriet och Statistikcentralens samt intervjuer och enkäter. Enkäterna riktades till arbetskraftsutbildningens kunder, arbetsgivare, serviceproducenter samt företrädare för TE-förvaltningen.

Yrkesinriktad arbetskraftsutbildning höjer sysselsättningen bland deltagarna med i snitt 5–10 procentenheter och de genomsnittliga årliga löneinkomsterna med 2 500 euro beroende på granskningstidpunkt och målgrupp. Längre utbildningar har större effekter för sysselsättning och inkomster än kortare utbildningar.

Processerna för upphandling och anordnade av yrkesinriktad arbetskraftsutbildning bedömdes i enkäten i huvudsak fungera bra, och utbildningarna fick helhetsbetyget god. Utvecklingsbehov närmast knyter an till kundhandledningen, inriktningen och resurserna. Behovet av ökade resurser gäller inte enbart utbildningsutbudet, utan även anvisningen till utbildning. I vissa regioner är utbudet av utbildningar mindre än efterfrågan, men samtidigt känner alla TE-byråns kunder inte utbildningarna tillräckligt väl. Vissa kunder behöver stöd för att söka sig till utbildningar, skriva utbildningsansökningar och övergången från utbildning till arbetsliv.

Publikationsinformation

Alasalmi, J., Busk, H., Holappa, V., Karhunen, H., Mayer, M., Nivala, A., Suhonen, T. & Valtakari, M. (2022), Ammatillisen työvoimakoulutuksen toimivuuden ja vaikutusten arviointi, Publikationsserie för statsrådets utrednings- och forskningsverksamhet 2022:35.

  • ISSN: 2342-6799 (Online)
  • ISBN: 978-952-383-008-0 (Online)