Todistusvalintahankkeen loppuraportti

Policyrapporter Tuomo Suhonen, Tiina Kuuppelomäki, Mila Hakanen, Aino Kalmbach, Tina Lauronen, Tuomo Virkola

Inledning

Universitetens och högskolornas antagning av studerande har genomgått betydande förändringar under de senaste åren. Den kanske mest betydande av dessa förändringar var studerandeantagningsreformen som genomfördes 2020, som direkt ökade andelen studerande som antagits genom betygsantagning till över 50 procent (se Karhunen m.fl., 2022). Till följd av reformen grundar sig antagningen av studerande till universiteten i allt högre grad på vitsorden i studentexamensproven och då påverkas antagningen av de studerande av hur vitsorden i de olika ämnena betonas i antagningen.

I samband med antagningsreformen beslutade universiteten om en gemensam poängsättning av vitsorden i studentproven. Poängsättningsmodellen grundar sig på tre faktorer: antalet kurser i gymnasiets läroplan, ämnets betydelse vid antagningen av studerande och eventuell matematisk betoning. Tillsammans förändrade antagningsreformen och poängsättningsmodellen för vitsorden i studentexamen radikalt betydelsen av ämnesvalen på andra stadiet och vitsorden i studentexamen för de sökande. Poängsättningsmodellen har väckt mycket livlig diskussion.

I det här projektet har vi strävat efter att utreda det statistiska sambandet mellan reformerna och den använda poängsättningsmodellen och ämnesvalen på andra stadiet samt universitetens antagning av studerande. Undersökningen grundar sig på tillgängligt registermaterial samt på antagningen av studerande 2015–2021. I undersökningen granskas statistiska samband, eftersom projektets forskningsfrågor till sin natur är sådana att man inte kunde hitta ett forskningsupplägg för att identifiera orsakssamband.

Publikationsinformation

Hakanen, M., Kalmbach, A., Kuuppelomäki, T., Lauronen, T., Suhonen, T. & Virkola, T. (2023), Todistusvalintahankkeen loppuraportti, VATT Muistiot 70.

  • ISSN: 1798-0321 (Online)
  • ISBN: 978-952-274-293-3 (Online)
  • JEL: I23, I24