Bedömning av konsekvenserna av skattestöd till diesel
Referat
I projektet bedömdes konsekvenserna av skattestödet till diesel med avseende på miljön, konkurrenskraften och den regionala utvecklingen samt hur avskaffandet av stödet skulle påverka näringslivet och hushållen. Särskild vikt fästes vid inverkan på inkomstfördelningen mellan hushållen varvid också alternativa sätt för att kompensera hushållen för slopandet undersöktes.
Utifrån simuleringar med en kalkylerad allmän balanseringsmodell minskar det exportindustrins kostnadskonkurrenskraft relativt lite att slopa stödet. Ur näringslivets synvinkel sett är projektets centrala resultat att en skattehöjning nödvändigtvis inte till fullo kommer att bakas in förnödenheterna, utan här inverkar det på vilka marknader producenterna verkar. Höjningen förefaller läggas till på priserna på mellanprodukterna längre ner i värdekedjan.
Bränslebeskattningen har en betydande styreffekt med avseende på miljön. Med tanke på minskningen av koldioxidutsläppen minskar den annorlunda skattebehandlingen av diesel än av bensin möjligheten att uppnå en teknologineutral och kostnadseffektiv sådan.
Vid en regional granskning fördelar sig de eventuella konsekvenserna av prishöjningarna på diesel ojämnt på olika områden. I studien simulerades kompensationens inverkan ur hushållens synvinkel. Utöver de genomsnittliga effekterna verkar kompensationen även lindra effekterna i synnerhet för de ekonomiskt svagaste hushållen.
Publikationsinformation
Honkatukia, J., Keskinen, P., Ruuskanen, O.-P. & Villanen, J. (2020), Dieselin verotuen vaikutusten arviointi, Publikationsserie för statsrådets utrednings- och forskningsverksamhet 2020:4.
- ISSN: 2342-6799 (Online)
- ISBN: 978-952-287-824-3 (Online)