Syksyn talousennusteeseen liittyvissä esimerkkiperhelaskelmissa Palkansaajien tutkimuslaitos seuraa seitsemän kuvitteellisen perheen tulojen, verojen ja veronluontoisten maksujen sekä ostovoiman kehitystä. Tänä vuonna julkistamme myös esimerkkiperhesovelluksen, jonka käyttäjä voi tuottaa perheitä kuvaavia graafisia esityksiä. Sovelluksessa käyttäjä voi myös valita palkansaajaperheiden lasten lukumäärän. Lasten lukumäärän kasvaessa tuloerot kaventuvat ja pienituloisen yksinhuoltajan kohtaama inflaatiovauhti supistuu jonkin verran.
Bruttotulot
Esimerkkiperhelaskelmissa palkansaajakotitalouksien ansiokehityksen on aiemmin oletettu vastaavan Palkansaajien tutkimuslaitoksen talousennusteen mukaista ansiotasoindeksin kasvua. Tällainen oletus on ongelmallinen nykyisessä suhdannetilanteessa, jossa työllisyys paranee voimakkaasti. Jos työmarkkinoille syntyy paljon keskimääräistä alhaisemman palkkatason työpaikkoja, uudet työpaikat alentavat palkansaajien keskimääräisiä ansioita kuvaavaa ansiotasoindeksiä. Tällöin vakituisessa työsuhteessa olevien henkilöiden palkkataso saattaa keskimäärin nousta ansiotasoindeksiä nopeammin.
Tällä kertaa palkkatulojen oletettu kehitys perustuu yksinkertaiseen regressiomalliin, jossa palkkakehitystä selitetään ansiotasoindeksin muutoksella ja palkansaajien yhteenlaskettujen työtuntien määrän muutoksella. Mallista seuraa, että neljän palkansaajakotitalouden palkkatulot kasvavat 2,4 prosenttia vuonna 2021, 2,5 prosenttia vuonna 2022 ja 2,0 prosenttia vuonna 2023.
Työmarkkinatukea saavat työttömät olivat viime vuonna oikeutettuja epidemiakorvaukseen, mikä näkyy kuluvana vuonna tulojen supistumisena. Myös eläkeläispariskunnan ansiokehitys jää poikkeuksellisen heikoksi kuluvana vuonna kansaneläkeindeksin ja työeläkeindeksin vähäisestä kasvusta johtuen.
Käytettävissä olevat tulot
Soteuudistuksessa käyttöön otettavien uusien hyvinvointialueiden on kaavailtu aloittavan toimintansa 1.1.2023. Samassa yhteydessä kunnallisvero alenee ja valtionvero nousee. Suomen hallitus on asettanut tavoitteekseen, ettei kenenkään verotus kiristyisi tai alenisi uudistuksen johdosta. Vuoden 2023 osalta laskelmassamme on oletettu, että tämä tavoite toteutuu ja soteuudistuksesta johtuva valtionverotuksen kiristyminen on kunkin perheen kohdalla samansuuruinen kuin vastaava kunnallisveron alennus.
Käytettävissä olevat nimelliset tulot kasvavat vuosina 2021–23 prosentuaalisesti eniten hyvätuloisen perheen ja vähiten työmarkkinatukea saavan työttömän kohdalla. Aikavälillä 2012–23 työmarkkinatukea saavan työttömän tulot ovat kuitenkin kasvaneet prosentuaalisesti eniten ja hyvätuloisen perheen vähiten.
Perhekohtaiset kulutuskorit ja ostovoima
Perheille on laskettu kulutustutkimuksen perusteella niille ominaiset kulutuskorit, joiden hintakehitys kuvaa perheiden kohtaamaa inflaatiovauhtia. Omistusasunnossa asuvat perheet ovat pitkään hyötyneet omistusasumisen kustannusten asuntojen vuokria hitaammasta kasvusta, mutta ennusteessamme omistusasumisen kustannusten kasvu kiihtyy suunnilleen samansuuruiseksi vuokrien kasvun kanssa.
Eläkeläispariskunnan kulutuskorin hinta kasvaa lähivuosina eniten ja toimihenkilöperheen vähiten. Toimihenkilöperhe on esimerkkiperheistämme ainoa, jolla on asuntolainaa, ja sen kohtaamaa inflaatiovauhtia alentaa asuntolainojen alhainen korkotaso.
Käytettävissä olevat tulot ja perhekohtaisten kulutuskorien hintakehitykset määräävät yhdessä perheiden ostovoiman. Ostovoimaa tarkasteltaessa prosentuaalinen kasvu on lähivuosina vahvinta hyvätuloisen perheen ja heikointa työmarkkinatukea saavan työttömän kohdalla.
Pidemmän aikavälin ostovoimavertailussa vuokralla asumisen omistusasumista nopeampi hintojen nousu alentaa vuokralla asuvien – kahden yksin asuvan työttömän, yksinhuoltajaperheen ja työntekijäperheen – ostovoimaa kolmeen muuhun perheeseen verrattuna. Vuosina 2012-23 toimihenkilöperheen ostovoima on kasvanut eniten ja ansiosidonnaista saavien työttömien ostovoimakehitys on ollut heikointa.
Ostovoiman muutos 2012–2020 (keskimäärin), 2021, 2022 ja 2023
Käytettävissä olevien tulojen nimellinen kehitys 2012–2023
Ostovoiman kehitys 2012–2023